torsdag 2 maj 2013

Medelhavet i köket...


















Mitt första limeträd står på köksbänken och det doftar väldigt gott men lite för starkt kan jag tycka, men det lägger sig väl, just nu så blommar den som bara den. Man ska dutta lite på blommorna med ett finger en efter en så blir det massor av fin frukt sen, egen pollinering alltså. 

Färska örter och lavendel står just nu i köksfönstren där de trivs väldigt bra och det känns lite lyxigt att kunna klippa av lite små toppar av diverse örter och sen använda direkt i matlagningen.

Fredag och snart helg igen, känns det som, tänk så mycket en ledig dag i veckan kan göra.

Jag tänkte dela med mig av ett ljuvligt gott recept som passar bra till helgens go fika som förhoppningsvis intas utomhus.


Citronrutor

2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g kallt smör i kuber

Citronkräm
3 ägg
2 dl socker
1/2 dl vetemjöl
1 citron, rivet skal och saften
florsocker

1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda vetemjöl, socker och vaniljsocker i en matberedare. Tillsätt smöret och mixa snabbt ihop till en smulig deg.
2. Tryck ut degen i en fyrkantig form 20x25 cm i diameter.
3 Förgrädda pajskalet i ca 15 min eller tills det fått lite färg.
4. Citronkräm; Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Tillsätt mjöl, citronskal och saft.
5. Häll citronkrämen i pajskalet och låt grädda i ytterligare 8-10 min tills den precis har stannat.
6. Pudra över rikligt med florsocker när kakan fortfarande är varm. Skär kakan i små fyrkanter...



Servera med en klick grädde eller glass!



Kram Malin 




1 kommentar:

LOPPISLIV sa...

Så fint i ditt kök!! Citronkakan låter mums, tack för receptet :-)
Härligt soliga dagar vi fått nu, hoppas helgen blir lika fin så man kan vara ute och påta lite i trädgården, härligt!! :-))

Ha en fin helg!! Kraaaam Paula