måndag 20 maj 2013

Äntligen en altan att njuta på...






























Hej på Er, hoppas Ni haft en skön Pingsthelg?! 



Vi åkte till min mammas sommarstuga vid kusten för att lägga i båten och umgås med mamma med sambo, min mormor och morfar och jag, K och mina grabbar, hela familjen och ååå vad vi skulle njuta i det vackra och varma vädret...pyttsan heller, 10 grader och regn. Ja ja trevligt hade vi i alla fall och visst är det skönt att åka bort lite. 


Men så kommer man hem två dagar senare och körsbärsträdet har nästan blommat över men päronträdet utanför köksfönstret står i full blom och det är bara såå vackert, krispigt grönt så man baxnar...helt underbart!


Så här blev altanen...äntligen, sååå skönt och så rent det blev helt plötsligt, nu slipper vi jorden och geggan...katterna har redan intagit den och ligger och lapar sol eller spanar på fåglar.


 Det blev IKEAs vita flätade stolar som jag är riktigt nöjd över, underhållsfria och riktigt sköna att sitta i både med och utan dyna. Bordet är också nytt och det är från IKEA, kyrkbänken som jag haft på framsidan fick jag slipa igen och måla om med fönsterfärg fast vi målade det förra året, men visst den har stått ute hela året. Tyckte det blev en trevlig kombo. Med tanke på att vardagsrummet är precis innanför så ville jag inte har för tunga möbler utan jag ville att det skulle kännas luftigt. 


 Och så gjorde jag fynd när vi var på IKEA och hittade dessa stora olivträd för 129 kr, yes ni hörde rätt, helt galet och de är stora vill jag lova. Tack sa jag och köpte tre i ett bräde, ha ha... Korgarna som ni skymtar köpte jag på myrorna här i stan för 40 kr, det kallar jag trevlig shopping och de passar in med sin ljusa färg till altanen.


Borta vid förrådet tänkte vi påbörja vår lastpallsoffa, vi ska bara göra klart allt annat innan, som att fortsätta så gräs och fylla på med matjord. Man vill så mycket och man är lite här och där, här är jag tyvärr inte så strukturerad som annars. 

Nu i kväll så började jag helt oplanerat göra två rabatter, en rabatt på framsidan vid stenmuren, och en vid altanen och på något sett så har jag allt i huvudet, vilka blommor och växter, höga låga och nyanser, jag älskar det där med att skapa, skulle kunna hålla på i timmar. Men nu tvingade vi oss in. Mitt i allt så kommer man ju på att rabatterna ska fyllas med växter också, och det är ju inte gratis, fy fasiken vad det kostar. MEN det är fint som det är och det är väl lite av charmen att ha trädgård, man har alltid drömmar och ideér och det tar liksom aldrig slut...ett långt härligt livsprojekt.



Jag ska uppdatera Er lite bättre framöver vad jag pysslar med, lovar...





Kram Malin




5 kommentarer:

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Tack snälla rara för dina fina ord hos mig..:-)

Men åhhh vilket fint hus ni har, vilken härlig altan!
Vi har precis köpt nytt bord & bänkar till våran altan och står i valet & kvalet vilka stolar vi ska ha till det. Ett av alternativen är just dessa som ni har. Trivs ni bra med dom..?

Ha de gott
Kram Susanne

Stina sa...

Riktigt snyggt!:-) Stina

Hem och Lycka sa...

Åå så fint ni gör det! kram Mia

Jes/Vita villa vila sa...

Så snyggt så snyggt!!! Jag spanade in de vita flätade stolarna redan förra året på Ikea, gillar dem skarpt! Kanske får bli dem i år? Tack för finaste inspirationen! :)

Stora bilder får du genom att välja det vid publiceringen! När du laddat in bilderna i Blogger, i ett inlägg, så är de default på minsta storleken. Klicka då på bilden och vips så kan du välja på "liten" "medel" "stor" eller "extra stor"! Jag använder oftast "stor". Lycka till! ♥

Kram kram Jes

badtunna sa...

Åh, vilken härlig altan. Ja, den är väldigt stor och fin!