onsdag 4 januari 2012

Crème brûlée...





...i dessa underbart söta Le Creuset!

På nyårsafton bjöd vi vår dessert i dessa små skapelser, perfekta att transportera och ta med eftersom vi var bort bjudna.  Jag vet inte vilka färger jag tycker är finast, för tillfället har vi svarta och den klassiska färgen för Le Creuset rost röd, men jag skulle kunna tänka mig både gul, vit, turkos och grön... Perfekt storlek att ha en liten förrätt soppa i eller potatispuré till varmrätt eller varför inte en bärpaj eller som vi nu bjöd på Crème brûlée...finns inga gränser. 
En klar favorit! Dessa är inköpta här i Linköping i Önskabutiken.

Receptet kommer här för den som önskar;
Crème brûlée 6 personer
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl strösocker
6 äggulor
2 msk råsocker el strösocker


1. Sätt ugnen på 150 gr
2. Dela vaniljstången på längden. Skrapa ner fröna i en kastrull och lägg även ner stången. Tillsätt grädde, mjölk och 1/2 dl socker. Koka upp under omrörning. Ta 
kastrullen från värmen.
3. Vispa äggulor och resterande 1/2 dl socker vitt och pösigt.
4. Ta upp vaniljstången ur kastrullen. Vispa ner den varma gräddblandningen i 
äggsmeten.
5. Fördela blandningen i portionsformar och ställ dessa i en långpanna med hett 
vatten upp till halva höjden på formarna.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min tills krämen har stannat.
7. Låt krämen svalna och sätt in formarna i kylskåp.
8. Sätt ugnen på 250 gr grillvärme.
9. Sikta socker över formarna. Sätt in dem nära grillelementet och gratinera med 
ugnsluckan öppen tills sockret smält till karamell. Eller använd gasolbrännare. 
Ytan ska vara gyllenbrun men inte bränd. 
Servera direkt!

Lätt som en plätt även för en sån som jag, som inte tycker det är så kul att göra dessert, jag gillar mer att baka, och brukar köra det mesta på en höft. Så att följa ett recept är inte så självklart för mig :-)

Nähä dags att tända alla hundra värmeljus och gå ner i varv 
efter en dag på jobbet. Jag har tränat varje dag den här veckan, sprungit efter 
jobbet och idag kört ett lunch pass på gymmet allt för att övervinna tröttheten...trägen brukar ju vinna tillslut...så jag fortsätter.

Kram på Er Alla och kul att några gamla goa bloggare börjar höra av sig, 
det värmer!

Ser att det blir helt konstigt i raderna...jag har försökt, men den verkar ha flippat ur idag?...hoppas ni har överseende med det...



Malin

Inga kommentarer: