måndag 26 november 2012

Mjuk pepparkaka...






Godmorgon!

En liten sjukling sover här hemma fortfarande och jag har hunnit med att jobba av lite på morgonen. Så idag blir det en vab dag. Om han orkar sen så kanske vi kavlar ut några pepparkaksfigurer, vi får se, febern var väldigt hög igår. Det verkligen hällregnar ute och katterna ligger som små grisar utspridda i soffan och det ser såå rogivande ut.


Bjuder på ett recept idag som jag vet att både mormor och några på jobbet önskar.


Mjuk pepparkaka

3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
1 dl naturell yoghurt
1 dl rårörda lingon
3,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 msk pepparkakskrydda

Häll i smörad form och grädda 175 grader ca 25-30 min (jag vill ha den lite mjuk i mitten...)

Sen brukar jag klabba över den här goda morotskaksglasyren när kakan svalnat.

7 msk smör
4 dl florsocker
200 gr philadelphia ost
2 tsk vaniljsocker

Rör detta till en smet, om det blir klumpar smält i micron någon minut, sen brer du över kakan och låter det stelna en stund.


Många kramar 
Malin


Inga kommentarer: